اصلان نورقاسمی

Aslan Noorghasemi

اصلان نورقاسمی

Aslan Noorghasemi

مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه (RIAAM)

پروفسور علی عجب شیری زاده: «شورای گسترش آموزش عالی نیز در اردیبهشت ماه 81 با تاسیس این مرکز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری موافقت اصولی به عمل آورد. در دیماه 81  وزیر محترم وقت علوم طی حکمی ماموریت راه اندازی مرکز پژوهشی اخترفیزیک در مراغه را به بنده محول نمودند. موافقت قطعی شورای گسترش با تاسیس مرکز در خردادماه 82 و تصویب اساسنامه مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه در آبانماه سال 82 نیز از جمله مراحل بعدی تکمیل ساختار مرکز بوده اند.»



پس از انتخاب هیئت محترم امنای منطقه یک پژوهشی به عنوان هیئت امنای مرکز، مجموعه شرح وظایف، نمودار و پستهای سازمانی مرکز (در قالب 40 پست سازمانی و با دو گروه پژوهشی) نیز در مردادماه 84 مورد تصویب هیئت محترم امناء قرار گرفت. درج اعتبارات مرکز در قانون بودجه کل کشور نیز امری بود که بالاخره در قانون بودجه سال 1387 به انجام رسید.



پروفسور دکتر عجب شیری زاده، رئیس مرکز:

 

بی شک رصدخانه مراغه در زمان فعالیت خود  ( قرون هفتم و هشتم هجری قمری) نه تنها بزرگترین و مجهزترین رصدخانه به شمار می رفته است، بلکه با فعالیت در قالب یک مجموعه علمی و تحقیقاتی در زمینه های دیگر علوم زمان ، مرکزی منحصر به فرد و سرآمد نیز محسوب می گردید.

 به پشتوانه این میراث علمی ارزشمند به جا مانده از تمدن عظیم ایرانی- اسلامی و در راستای سیاستهای جاری کشور مبنی بر ایجاد و تقویت مراکز تحقیقاتی بود که در اواسط سال 1380 پیشنهاد تاسیس یک مرکز پژوهشی در مراغه با موضوع فعالیت در زمینه نجوم و اخترفیزیک، بطور مشترک توسط نماینده محترم وقت مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی و اینجانب به معاونت پژوهشی وزارت علوم ارائه شد.

 


 

شورای گسترش آموزش عالی نیز در اردیبهشت ماه 81 با تاسیس این مرکز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری موافقت اصولی به عمل آورد. در دیماه 81  وزیر محترم وقت علوم طی حکمی ماموریت راه اندازی مرکز پژوهشی اخترفیزیک در مراغه را به بنده محول نمودند. موافقت قطعی شورای گسترش با تاسیس مرکز در خردادماه 82 و تصویب اساسنامه مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه در آبانماه سال 82 نیز از جمله مراحل بعدی تکمیل ساختار مرکز بوده اند.

 پس از انتخاب هیئت محترم امنای منطقه یک پژوهشی به عنوان هیئت امنای مرکز، مجموعه شرح وظایف، نمودار و پستهای سازمانی مرکز (در قالب 40 پست سازمانی و با دو گروه پژوهشی) نیز در مردادماه 84 مورد تصویب هیئت محترم امناء قرار گرفت. درج اعتبارات مرکز در قانون بودجه کل کشور نیز امری بود که بالاخره در قانون بودجه سال 1387 به انجام رسید.




از زمان آغاز فعالیت پژوهشی مرکز در سال 82 تاکنون، پژوهشگرانی از دانشگاههای داخل کشور چون شیراز، صنعتی شریف، شهید بهشتی، تبریز، مازندران، تربیت معلم آذربایجان، شهید باهنر کرمان، یاسوج، کردستان، زنجان، صنعتی بابل، گیلان و محققینی از موسسات پژوهشی چون پژوهشگاه دانشهای بنیادی، موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصدخانه بویراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی               تک پروژه ای با این مرکز همکاری دارند که این امر منجر به عقد 192 قرارداد طرح پژوهشی گردیده است. از این تعداد پروژه مصوب نیز تا پایان بهمن­ماه 88 ، 137 مقاله به نام مرکز در مجلات فهرست ISI     به چاپ رسیده اند. ارائه 32 مقاله در کنفرانسهای علمی، برگزاری 3 همایش بین­المللی، برگزاری یک همایش ملی، برگزاری 13 سخنرانی علمی، اجرای 4 دوره آموزش مقدماتی نجوم و کارگاه پیشرفته اخترفیزیک در سطح کشور و 9 مورد از همکاریهای علمی بین المللی موارد دیگری از اهم فعالیتهای مرکز می باشند که عناوین و خلاصه ای از آنها در ادامه خواهد آمد.

 


 

 در اینجا شایسته است به حاصل عملکرد پژوهشی مرکز در طول سالهای 86-83 که در نتایج ارزیابیهای دفتر بررسی و ارزیابی پژوهشی وزارت متبوع و نیز پایگاههای WOS     و SCIE     منعکس گردید به شرح ذیل اشاره ای گردد:


1-    سال 1383: در این سال 21 موسسه پژوهشی ملی ( وابسته به وزارت علوم) مورد ارزیابی قرار گرفته و 10 موسسه برتر نیز رتبه بندی شدند که در این ارزیابی مرکز توانست رتبه چهارم در شاخص نسبت مقالات ISI به پژوهشگران و نیز رتبه نهم در شاخص تولید مقالات ISI را کسب نماید:


2-   سال 1384:  در این سال 28 موسسه پژوهشی ملی ( وابسته به وزارت علوم) مورد ارزیابی قرار گرفته و 10 موسسه برتر نیز در قالب 60 نمودار مقادیر مطلق و نسبی مربوطه رتبه بندی شدند. قرارگرفتن مرکز در بین 10 موسسه برتر در 8 مورد و کسب رتبه های برتر 1 ( 2 بار) ،  3 (2 بار)  ، 4  ، 8 (2 بار)  و 10  در بین 28 موسسه پژوهشی ملی شایان توجه است. رتبه کل مرکز در سال 84 ،  21  از  28  ارزیابی شده است


3-  سال 1385:  در این سال 24 موسسه پژوهشی ملی ( وابسته به وزارت علوم) مورد ارزیابی قرار گرفته و 10 موسسه برتر نیز در قالب 38 نمودار مقادیر مطلق و نسبی مربوطه رتبه بندی شدند. از بین 38 شاخص مبنای مقایسه ، این مرکز در 8 مورد جزء موسسات برتر شناخته شده و توانسته است رتبه های برتر   1  ، 3 (3 بار)  ، 5  ، 6  ، 8   و  10   را در بین 24 موسسه ملی پژوهشی کسب کند. رتبه کل مرکز در سال 85  ،  11  از  24   ارزیابی شده است


4- سال 1386: :  در این سال 25 موسسه پژوهشی ملی ( وابسته به وزارت علوم) مورد ارزیابی قرار گرفته و 10 موسسه برتر نیز در قالب 10 نمودار مقادیر مطلق و نسبی مربوطه رتبه بندی شدند. از بین 5 شاخص مبنای مقایسه ، این مرکز در 1 مورد جزء موسسات برتر شناخته شده و توانست رتبه برتر 6  را در شاخص مقاله­های نمایه­سازی شده ISI در بین 25 موسسه ملی پژوهشی کسب کند. رتبه کل مرکز در سال 86 نیز ،  3  از  28   ارزیابی شده است :


5- سال 1387: :  در این در این ارزیابی 25 موسسه پژوهشی ملی وابسته به وزارت علوم حضور داشتند که عملکرد آنها در قالب 14 شاخص با یکدیگر مقایسه شده و 10 پژوهشکده برتر انتخاب و معرفی گردیده­اند. مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه نیز در چهار شاخص از 14 شاخص جزء 10 موسسه برتر شناخته شده و توانسته است رتبه 1  در شاخص سرانه مقالات نمایه شده به پژوهشگر ، رتبه 2 در شاخص سرانه تعداد طرحهای پژوهشی درون سازمانی به پژوهشگر ، رتبه 3 در شاخص سهم مقالات نمایه شده از کل مقالات و رتبه 7  در شاخص مقالات نمایه شده در بین 25 موسسه ملی پژوهشی کسب کند


6- سهم مرکز در تولیدات علمی کشور در سال 2006

     براساس نمایه سازی پایگاههای WOS (web of science) و  SCIE (science citation index expanded)  ، سهم مرکز در تولیدات علمی کشور  13/0 %   بوده و  رتبه   88   را در بین 100  سازمان برتر کشور بدست آورده است.



وبسایت مرکز: www.RIAAM.ac.ir



تمامی حقوق مربوط به عکس ها متعلق به اینجانب اصلان نورقاسمی می باشد و هرگونه کپی برداری و استفاده بدون هماهنگی ممنوع است.

نظرات 2 + ارسال نظر
کاظم خانی شنبه 24 مهر 1389 ساعت 09:55 ب.ظ

ممنون از مطالبتان

سارا سه‌شنبه 20 دی 1390 ساعت 01:47 ق.ظ

سیکیم ازو وا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد