اصلان نورقاسمی

Aslan Noorghasemi

اصلان نورقاسمی

Aslan Noorghasemi

شفق های قطبی

شفق یا سرخی قطبی یکی از پدیده‌های جوی کرهٔ زمین است.

شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند. که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند. آنها در یونوسفر تشکیل می‌شوند و سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آنها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود که این نام بر گرفته از نام ایزدگونه رومی سپیده‌دم و نام یونانی باد شمالی است که در سال ۱۶۲۱ توسط پیر گاسندی روی این پدیده طبیعی گذاشته شد.


به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود زیرا آنها فقط در نیم کرهٔ شمالی رویت می‌شوند و هر چقدر به قطب شمال نزدیک می‌شوید با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می‌رود که بتوانید آنها را ببینید به طور مثال در شهرهای شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان رویت آنها بسیار زیاد است.

شفق‌های قطبی در نزدیکی قطب مغناطیسی شمالی ممکن است خیلی بالا باشد ولی در افق شمالی به صورت سبز بر افروخته و در صورد طلوع خورشید به صورت قرمز کمرنگ دیده می‌شود. شفق‌های قطبی معمولاً از سپتامبر تا اکتبر و از مارس تا آوریل اتفاق می‌افتند. بعضی از قبایل کانادایی به این پدیده رقص ارواح می‌گویند.

در قطب جنوب نیز این اتفاق می‌افتد ولی فقط در جنوبی‌ترین عرض جغرافیایی قابل رویت است. و گاهی اوقات در آمریکای جنوبی و استرالیا (استرالیا در زبان لاتین به معنی جنوب است).

بنجامین فرانکلین اولین کسی بود که به شفق‌های قطبی توجه نشان داد. در تئوری او علت وقوع شفق‌های قطبی این انتقال نور در مرکز بار الکتریکی در سرزمینهای قطبی توسط برف و رطوبت شدت می‌گیرد، بود.


منبع: ویکیپدیا


یکی از علاقه های شخصی من، عکاسی از این پدیده بسیار زیبا و جذاب است. امیدوارم در آینده بتوانم از نزدیک شاهد آن باشم و از آن عکاسی کنم. بعید نیست که انسان های قدیم برای این پدیده افسانه های بسیاری ساخته باشند! هر کسی که تجربه مشاهده این پدیده بسیار زیبا را داشته، واقعا تحت تاثیر زیبایی و عظمت آن قرار گرفته است.


نمونه هایی از عکس های گرفته شده از شفق های قطبی را ببینید:




نظرات 2 + ارسال نظر
بلوچ جمعه 9 مهر 1389 ساعت 11:26 ب.ظ

سلام دوست عزیز وبلاگ بسیار زیباییست
خصوصا مطلبی که در رابطه با IR Modified DSLR
نوشته بودید عالی بود انشالله مطالب جدیدتری در رابطه عکاسی نجومی نوشتید مزاحم می شویم من نیز در کودکی به نجوم خیلی علاقه داشته اما بعدا به خاطر اینکه رشته دیگری انتخاب کردم(انتخاب نکردم مجبور شدم انتخابش کنم)نجوم و کامپیوتر و عکاسی که خیلی به آنها علاقه داشتم را ترک کردم البته کامپیوتر را دارم ولی گه گاهی استفاده می کنم
تلسکوپی که خریده بودم احتمالا آلان تبدیل به فسیل شده خیلی دوست دارم تلسکوپ قوی تری بخرم ولی درس و مدرسه نمیذاره
درکل وبلاگت باعث شد دوباره یاد نجوم بیوفتم
عکاسی رو هم تازه باهاش آشنا شدم و متوجه شدم توی نجوم خیلی به درد میخوره
من عاشق سحابی ها هستم خیلی خوشگلند

ممنونم دوست عزیز!

nadia چهارشنبه 19 آبان 1389 ساعت 12:21 ب.ظ

kheyli matalebetun jalebe!;-)wonderful;-)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد